Del blog de la nostra amiga Imma Cauhé, rescato aquest excel·lent discurs de Miquel Desclot ofert amb motiu de l'entrega dels Premis Baldiri Reixach d'enguany. En ell glosa l'interès de la Joana pel món dels infants des de ben jove, com a impulsora d'una campanya a favor de la construcció d'una biblioteca infantil a St Feliu de Llobregat. S'acompanya de la cita d'un text de la mateixa Joana aparegut a la revista Claror que mostra clarament l'esperit reivindicatiu i transformador d'aquella jove de només 19 anys. Un exemple que la vincula amb l'ideari dels moviments de renovació pedagògica del país i que mostra que l'interès pels infants no és una vel·leitat de la seva vellesa. Llegiu-lo atentament, val la pena.
JOANA
RASPALL, UNA VOCACIÓ DE SERVEI
Miquel Desclot
Enguany tenim la sort de
poder celebrar en vida seva el centenari de la poetessa i escriptora Joana
Raspall. És una celebració molt especial, és clar, per l’excepcionalitat
mateixa d’una vida tan llarga i tan ben aprofitada, però el cas és que per a
tots els que som aquí ho és doblement, perquè de tots els escriptors de la seva
extraordinària generació Joana Raspall és la que més s’ha interessat per
l’educació d’aquest país, i potser l’única que s’hi ha compromès a fons des del
primer moment.
En el món de
l’ensenyament, tant aquí com al País Valencià com a les Illes, qui més qui
menys sap que Joana Raspall ha ofert als educadors, al llarg dels últims vint
anys, una obra poètica per a infants d’una importància, tant en quantitat com
en qualitat, inoïda fins avui. Els més interessats en la literatura infantil
saben també que, paral·lelament, la nostra autora ha publicat diversos títols
narratius d’una originalitat més que remarcable. I, encara, els educadors
enderiats amb el teatre deuen saber que, des dels primers anys setanta, Joana
Raspall va omplir amb èxit un buit en aquest gènere, amb una trilogia d’obres
per a infants que no han perdut gens de vigència.
Però aquests mateixos
mestres i educadors conscients de l’obra de l’escriptora centenària podrien
pensar, per les dates de publicació dels llibres, que el seu interès per
l’educació dels infants ha estat una fal·lera tardana, qui sap si estimulada
per la seva condició d’àvia envoltada de néts. Doncs bé, crec que avui i aquí
són el moment i el lloc més adequats per aclarir que la producció literària de
Joana Raspall adreçada als infants no obeeix a cap desvetllament de vellesa,
sinó a una preocupació constant i profunda per l’educació de la gent jove,
menuda o adolescent, derivada de la passió educadora encesa per la generació
noucentista, sota l’estímul d’Enric Prat de la Riba, i continuada per la
generació de la República.
La jove Joana (o Joaneta,
com signava aleshores), com la majoria de noies del seu temps, no havia tingut
accés a estudis superiors (tot i que ella, finalment, va poder estudiar
biblioteconomia), però l’efervescència cultural de la Catalunya de l’època li
va oferir un terreny adobat per formar-se autodidàcticament i realitzar-se.
Fins al punt que a partir de l’any 1929, quan ella només en tenia setze,
comencem a trobar la seva signatura a la premsa local. En particular, la trobem
de manera regular a la revista mensual Claror, òrgan de l’Escola de
Declamació Miquel Rojas, de Sant Feliu de Llobregat, a la qual la jove estava
vinculada. La lectura d’aquestes col·laboracions és molt il·lustrativa per
comprendre la vitalitat i la solidesa de la jove escriptora, i alhora d’aquella
generació il·lusionada i emprenedora, que sens dubte hauria civilitzat el país
definitivament, si no hagués topat amb el mur de les inveterades ignorància i
estupidesa hispàniques.
Un dels primers textos de
Raspall que criden l’atenció en aquesta revista és l’article que va publicar al
número 34, pel desembre de l’any 1932, arran de l’obertura de la petita
biblioteca de la Caixa de Pensions, a Sant Feliu, aquell mateix any, en
resposta a la campanya per una biblioteca pública engegada per l’Escola de
Declamació. Sota l’epígraf “A les meves amigues”, aquella joveníssima activista
de dinou anys escrivia a les seves companyes de generació, com si fos talment
una mestra vinculada als moviments de renovació pedagògica de l’època:
“Estimades meves, d’ençà
de la inauguració de l’agradable i acollidora Biblioteca Pública podem més que
mai fer-nos càrrec de la necessitat que tenen els nostres petits d’una
Biblioteca infantil.
Si heu visitat la nova
Biblioteca, de cinc a sis de la tarda, haureu vist un bell estol d’infants
inclinant àvidament la testa graciosa damunt d’aquells llibres que
els diuen coses tan boniques.
Els petits santfeliuencs
senten afany de llegir, podem endevinar-ho en les mirades adreçades febrosament
als llibres arrenglerats amb tanta cura i que no poden ésser-los entregats.
M’ha fet quelcom al cor
veure’ls així. He pensat que fóra molt distint llur aspecte i llur gaudi en una
biblioteca proporcionada a llurs afanys.
La quietud, el silenci,
que són medis de concentració per als enteniments desenvolupats, són causa de
preocupació i malestar pels caparrons tendres.
Fóra un error imperdonable
de tractar l’enteniment infantil de la mateixa manera que el nostre, nodrir-lo
en les mateixes taules, en els mateixos llocs i en les mateixes circumstàncies.
Si volem que la impressió
d’una lectura sigui perdurable i profitosa en els petits, cal deixar-los que
donin esclat a llurs sensacions tan aviat com aquestes deixen empremta en
l’ànima delicada.
El silenci, la quietud
rigorosa, pesen damunt l’esperit sensible dels infants.
Heus-vos ací per què veiem
cohibits i temorencs aquells petits que llegeixen a la Biblioteca Pública.
Heu-vos ací per què hem de
voler veure’ls en una gaia biblioteca que rebi totes les besades del sol
magnífic, tota l’esplendorosa blavor del cel clar com una mirada; una
biblioteca-jardí plena de refilades d’ocells i esmaltada de flors virolades.
I per què no pensar en
donar-li per veïnatge un petit camp d’esplai a llurs jocs, amb gronxadors,
cicles, patins, i tots aquests aparells que poden proporcionar-nos el tresor
d’una rialla infantil?
Resti per a nosaltres el
silenci, la tranquil·litat, els moviments concisos i les magnífiques hores
d’abstracció en la bella i estimada Biblioteca Pública.
Però deixem parlar i riure
i jugar els nostres menuts, i que el llibre que posem en llurs mans els pugui
donar tota la delectança volguda sense demanar-los ni un petit sacrifici, ni
una minsa mortificació.
Deixem-los sempre la
llibertat d’acció i l’ànima de cadascú se’ns mostrarà més neta i més natural.
Avant, amigues estimades,
no parlem de dificultats quan la causa s’ho val. Treballem-hi totes tant com
puguem. Espero poder, al proper número de CLAROR, anunciar-vos definitivament
la formació d’una Comissió pro Biblioteca infantil que
encamini la nostra actuació i dirigeixi la nostra tasca”[1]
Bé, doncs, efectivament,
al número següent de la revista, pel gener del 1933, Joaneta Raspall anunciava l’inici
de les diligències per fer realitat aquell somni, amb una petició formal a
l’Ajuntament de Sant Feliu. A través de números successius continuava
assabentant els lectors dels progressos i els fracassos del projecte, que
finalment va arribar a terme, per bé que massa tard: el Diari Oficial de la
Generalitat publicava la concessió d’una sala de lectura infantil a Roses del
Llobregat (així es deia Sant Feliu en aquells anys convulsos) el 12 de desembre
del 1938, tot just un mes i mig abans que les tropes franquistes ocupessin la
rodalia de Barcelona.
Avui dia pot arribar a
semblar que aquella petició era una cosa ben natural, però cal tenir en compte
que a l’època les biblioteques infantils eren una raresa, i que el servei de
biblioteques de la Generalitat ja tenia prou feina a dotar el país d’una xarxa
mínima de biblioteques generals. El somni de Joaneta Raspall era, doncs, un
somni d’avantguarda que encara ara, quan Sant Feliu continua sense una
biblioteca infantil, l’honora, a ella i a tota la seva generació.
He volgut centrar-me en
aquesta proposta de Joana Raspall perquè és sens dubte una de les seves
actuacions de joventut més vistoses. Però a la revista Claror hi trobem
altres mostres de la seva preocupació per l’educació, com ara el llançament
d’una campanya per aconseguir unes colònies escolars d’estiu, que va tenir un
succés més immediat. No disposo avui de prou espai per entretenir-m’hi més,
però la lectura d’aquests textos és ben alliçonadora sobre la serietat i la
profunditat del compromís de la jove Raspall amb l’educació.[2]
Malauradament, ja ho
sabem, aquelles idees tan clares i aquella capacitat de dur-les a la pràctica
van quedar sepultades sota un munt de morts i de runa esgarrifós. Així i tot, a
desgrat de tanta asfíxia, no van pas morir.
Acabada la guerra, Joana
Raspall no va exercir la professió de bibliotecària per a la qual havia
estudiat entre 1935 i 1938, a la mítica Escola de Bibliotecàries dirigida per
Jordi Rubió. Però des de l’obligada clandestinitat, aviat va començar a fer
classes de català a la joventut de Sant Feliu, a casa seva mateix. Va ser així
com es va fer conscient de les moltes mancances amb què ensopegava per poder
treballar en l’ensenyament de la llengua. D’aquesta manera va iniciar la seva
dedicació de deu anys a la confecció de diccionaris que trobava a faltar: de
sinònims, de locucions i frases fetes, d’homònims i parònims, que es van anar
publicant successivament. Era, doncs, una nova aportació, i ben substancial, al
món de l’educació.
Finalment, a una edat en
què molts escriptors ja comencen a perdre l’esma, Joana Raspall es va llançar a
cobrir, com a escriptora, les mancances que descobria en el món de la
literatura infantil catalana. L’any 2006, repassant la seva carrera en el
transcurs d’una entrevista, ho deia amb tota claredat: “Més tard em vaig
dedicar al que creia que feia més falta: la poesia infantil, ja que em vaig
trobar que a les escoles no sabien recitar ni llegir versos en català ni en
castellà. En adonar-me’n, em vaig dedicar a escriure versos per als nens. A més
a més, ho combinava fent teatre infantil.”[3]
En efecte, en pocs anys de
la seva vellesa, la nostra poetessa es va convertir en un clàssic del gènere,
amb onze títols al seu crèdit. Gràcies a això, a hores d’ara, el nom de Joana
Raspall és una referència a totes les escoles del país. Cal que tothom sàpiga,
però, que si això ha estat possible no és pas per cap capritx de l’atzar, sinó
com a conseqüència natural d’un designi que ja era ben clar i decidit fa més de
vuitanta anys. I, naturalment, a una voluntat de servei cívic insubornable.
[1] “A les meves amigues”, Claror, desembre
de 1932, n. 34, pp. 4-5
[2] Aquests textos de la revista Claror es
poden llegir a l’internet, a les pàgines de la Xarxa d’Arxius Comarcals
[3] s/a: “Joana Raspall, escriptora catalana”, Sant
Feliu Respon, núm. 22, novembre-desembre 2006.
1 comentari:
Benvolgut,
T'enllaço un article sobre la darrera activitat que la Comissió Literària i Creativa de l'AMPA de l'Escola El Miracle de Tarragona hem dut a terme: un vídeo-poema en homenatge a Joana Raspall. L'activitat es diu 'Silenci poètic' i és la interpretació del poema 'La bicicleta' a partir de la llengua de signes, la mímica i l'expressió corporal.
http://evitoelverb.wordpress.com/2013/06/15/la-poesia-del-silenci/
El vídeo el trobaràs directament a http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=z_AFuXCO6Hk
Salutacions cordials.
Rosa Comes
Gestora cultural
Publica un comentari a l'entrada